diumenge, 25 de maig de 2008

Cinc cèntims sobre el projecte CFL

A mesura que són més, i més contundents, les evidències del canvi climàtic i que els impactes de la fusió del gel àrtic es manifesten amb més intensitat al nord del planeta, el Govern del Canadà, en el marc de l’Any Polar Internacional, ha creat el programa de recerca científica Circumpolar Flaw Lead System Study (CFL). L’objectiu del programa consisteix, a grans trets, en comprendre les possibles conseqüències del canvi climàtic a l’Àrtic. Gestionat per la Universitat de Manitoba, el projecte compta amb la participació de més de 200 científics de 15 països, entre els quals es troba el grup de l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona, encapçalat pel científic Carles Pedrós-Alió.

El projecte CFL es desenvolupa en el vaixell trencaglaç Amundsen, equipat amb les últimes tecnologies de recerca oceanogràfica. Aquest vaixell va començar a navegar l’any 1979, realitzant tasques d’assistència a vaixells de càrrega que navegaven per l’arxipèlag àrtic canadenc. En aquests primers temps s’anomenava Sir John Franklin, en honor de l’explorador britànic del segle XIX, potser el més mític explorador de les regions polars, l’última expedició del qual encara resta coberta amb una pàtina de misteri. Sobre ell tinc pensat escriure ben aviat. L’any 2000 el trencaglaç va deixar de funcionar i tres anys més tard, el 2003, gràcies a un acord entre el Govern, les universitats i els centres de recerca del Canadà, va tornar a l’aigua rebatejat com a Amundsen, en honor de l’explorador noruec Roald Amundsen, el primer en travessar el pas del nordest i en arribar al Pol Sud. Sobre Amundsen també tinc pensat escriure ben aviat.

A banda de la part de recerca purament científica, el projecte CFL convida estudiants de secundària a bord de l’Amundsen, a través del programa Schools on Board, i 15 periodistes de tot el món entre els quals em trobo jo mateix.

 
Free counter and web stats